Binnen het onderwijs zien we, net als in andere sectoren, dat veiligheid niet altijd op de voorgrond staat. Logisch, want veiligheid is niet de kerntaak van het onderwijs. Bovendien worden er binnen scholen vaak brede en uiteenlopende definities van veiligheid gehanteerd, wat het lastig kan maken om gerichte stappen te zetten.
De MBO-raad heeft een praktische indeling gemaakt in vier pijlers waarop het veiligheidsbeleid van MBO scholen kan worden gebaseerd:
- Veilig leer- en werkklimaat: Dit omvat een sfeer van respect, openheid en tolerantie, waar iedereen zich gewaardeerd voelt en zich vrij kan uiten.
- Veiligheid in het curriculum: Studenten leren over veiligheidsthema's die relevant zijn voor hun opleiding en toekomstige beroep.
- Veiligheid bij incidenten: Scholen hebben een plan om te dealen met incidenten, zoals ongevallen, agressie of intimidatie.
- Veiligheidscultuur: Iedereen binnen de school, van student tot bestuurder, draagt bij aan een cultuur waarin veiligheid centraal staat.