In het werkveld van het publieke veiligheidsdomein kom ik regelmatig in aanraking met personen die wat verbaasd zijn dat ik bij een commerciële partij werk. Wanneer ik dan doorvraag waar die verbazing vandaan komt, dan volgt er eigenlijk geen heldere uitleg. Dat snap ik, want wat mij betreft kan een commerciële partij vaak juist een enorm goede bijdrage leveren. Ik leg je uit waarom.
Van jongs af aan
Eigenlijk wist ik al van jongs af aan dat ik bij wilde dragen aan een veiliger Nederland. Mijn visie op de manier waarop ik dit kon en wilde doen, is door de jaren heen echter wel behoorlijk veranderd. Waar ik eerst bij Defensie of politie wilde werken, ben ik steeds meer verschoven richting de beleidsmatige kant. De kant waar je ook mag nadenken over verbetering van het systeem.
Daarnaast vind ik veel verschillende soorten publieke organisaties en onderwerpen interessant. Ik heb dan ook behoorlijk vaak liggen piekeren over ‘wat ik later nou moest worden’. Mijn derdejaars stage van de opleiding Integrale Veiligheidskunde volgde ik bij een zorginstelling voor ouderenzorg, op het thema crisisbeheersing. Tijdens deze stage kwam ik in aanraking met de zorgsector, de veiligheidsregio en de gemeente. Stuk voor stuk vond ik dit boeiende organisaties en het was voor mij dan ook duidelijk dat ik mijn afstudeerstage in het publieke veiligheidsdomein wilde doen.
Bij mijn oriëntatie op een afstudeerplek kwam ik eigenlijk al heel snel bij Scherp in Veiligheid uit. Op de website las ik dat Scherp in Veiligheid zich bezighield met ‘Vraagstukken op het gebied van openbare orde & veiligheid, crisisbeheersing en bijzondere wetten’.Daar moet ik binnen zien te komen dacht ik gelijk. En dat is gelukt!
Weinig verschil
Nu ik wat langer bij Scherp in Veiligheid aan het werk ben, begin ik te zien dat al die organisaties met een publieke taak helemaal niet zoveel verschillen van elkaar. Natuurlijk verschillen de onderwerpen waar zij zich mee bezighouden, maar de organisaties lijken best veel op elkaar. Woningbouwcorporaties, zorginstellingen en nutsbedrijven zijn vaak zoekende naar hun rol bij bijvoorbeeld een GRIP-situatie. Gemeenten zijn hard aan het ontwikkelen op het gebied van de aanpak van ondermijning, maar ook gemeenten uit verschillende regio’s kunnen veel van elkaar leren in de aanpak van ondermijning.
Bij Scherp in Veiligheid heb ik in de afgelopen anderhalf jaar gewerkt voor zorginstellingen, een woningbouwcorporatie, verschillende gemeenten en waterschappen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze diversiteit aan opdrachten ervoor zorgt dat ik me snel ontwikkel, waardoor Scherp in Veiligheid voor mij een geweldige plek is om te werken. Maar daarnaast zorgt de diversiteit aan opdrachten, natuurlijk ook bij mijn collega’s, ervoor dat we zo langzamerhand een schat aan kennis hebben opgebouwd en steeds sneller verbanden kunnen leggen.
De kracht van Scherp
Op het moment dat ik bij een gemeente in Friesland tegen een probleem aanloop, heb ik meestal wel een collega die een opdracht heeft bij een gemeente in Drenthe, Gelderland of Flevoland die ik kan vragen hoe ze het daar doen. Ook in de aanpak van bijvoorbeeld ondermijning levert dit veel winst op. Dit is wat mij betreft dan ook de kracht van Scherp in Veiligheid. De medewerker die bij een opdrachtgever zit, is een vooruitgeschoven post van Scherp in Veiligheid, maar heeft nog een heel team achter zich. In dit team zit kennis en ervaring van enorm veel verschillende organisaties, theorieën en onderwerpen.