2025 was een bijzonder jaar voor Amsterdam. De stad vierde haar 750-jarig bestaan en verwelkomde kort daarna de NAVO-top. Dat zorgt voor volle straten, drukte in het OV en verhoogde veiligheidsrisico’s. Hoe zorg je dat je als vervoerder voorbereid bent op incidenten? GVB besloot samen met Scherp in Veiligheid hun crisisteams extra te trainen.
Wat eraan voorafging
GVB organiseert jaarlijks crisisoefeningen. Voor dit uitzonderlijke jaar kozen zij voor korte, intensieve trainingen van een halve dag om de rollen en verantwoordelijkheden in het crisisteam op te frissen. “Bij ons hebben crisisteamleden soms de neiging om zich met de uitvoering te bemoeien, terwijl hun taak juist strategisch en tactisch is. Daar wilden we de focus opnieuw scherp op hebben,” vertelt Bet-ina Zeldenthuis van GVB.
De aanpak
Het programma werd samen met GVB vastgesteld en sloot aan op eerdere oefeningen en de specifieke risico’s van dit jaar. Uitgangspunt was vooral veel praktijkoefeningen en de theorie alleen gebruiken ter ondersteuning. Waar andere partijen vaak uitgebreid beginnen met theorie, werd hier meteen geoefend met realistische scenario’s.
“Wat ons aanspreekt, is dat jullie meteen aan de slag gaan. Bij andere partijen zitten we vaak eerst uren in “de schoolbanken te luisteren”, maar jullie maken het concreet, herkenbaar en praktisch. Dat past veel beter bij onze organisatie.” – GVB
Omdat Scherp GVB al langer traint, konden de trainingen dit keer nog meer verdieping krijgen. Er werden drie belangrijke groepen medewerkers meegenomen: het crisisteam (strategische coördinatie), senior handhavers (mogelijk inzet in CoPI) en de seniors van het Communicatie Centrum Vervoer (CCV), de spil van het OV-netwerk.
De training was net echt! Je leert wat jouw rol is en waar je op moet letten. Ik weet nu nog beter wat ik moet doen als het misgaat.
Deelnemer
Wat de deelnemers hebben geoefend
Samen met de directie selecteerde GVB vijf typen incidenten die grote impact konden hebben, zoals overcrowding en een digitale verstoring. Scherp werkte deze uit in realistische scenario’s, verzorgd door adviseurs Annemiek Zuidema en Richard Kamphuis, beiden ervaren in het trainen van crisisteams. Deelnemers doorleefden wat er in zulke situaties een bedreiging is en welke maatregelen er dan nodig zijn. Soms confronterend, maar tegelijkertijd goed om dit scherp te hebben!
GVB ervaart de samenwerking met Scherp als positief. “Iedere keer gaan we een stukje dieper. Jullie snappen hoe onze organisatie werkt en wat de valkuilen zijn. Dat maakt dat we steeds verder groeien in onze aanpak,” zegt Zeldenthuis. GVB wil de samenwerking voortzetten, onder andere bij de actualisatie van het crisisplan.
Het geoefende werd zelfs realiteit
Dat de trainingen geen papieren exercitie waren, bleek tijdens de NAVO-top. In die periode viel het Odido-netwerk in Nederland uit, waardoor telefonie tijdelijk niet beschikbaar was. Voor GVB betekende dit een serieus communicatieprobleem. Het crisisteam kwam bijeen en de voorzitter handelde exact zoals tijdens de trainingen was geoefend. “Het was de bevestiging dat de training direct zijn vruchten afwierp,” vertelt Zeldenthuis. “De storing duurde ongeveer twee uur, lang genoeg om de kwetsbaarheid te voelen. Gelukkig werkte de mobilofoon nog, waardoor contact tussen verkeersleiding en bestuurders behouden bleef. Was dat niet het geval geweest, dan had het OV stilgelegd moeten worden.”
Herkenbaar?
De case van GVB laat zien dat korte, gerichte trainingen minstens zo effectief kunnen zijn als uitgebreide oefeningen. Door medewerkers scherp te houden op hun rol en direct te oefenen met realistische scenario’s, staat een organisatie sterker in crisissituaties.
Sta jij ook voor een druk jaar met evenementen of piekmomenten? Laten we samen kijken hoe jouw team daar sterker uitkomt. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.