Crisistraining GVB Amsterdam En Scherp In Veiligheid

2025 is het jaar van Amsterdam. De stad viert haar 750-jarig bestaan en ontvangt kort daarna de NAVO-top. Dat zorgt voor volle straten, drukte in het OV en verhoogde veiligheidsrisico’s. Wat als er iets misgaat? GVB is al goed voorbereid, maar wilde dit bijzondere jaar aangrijpen om hun kennis te toetsen en verder aan te scherpen. Relevante medewerkers kregen een serie realistische trainingen. Benieuwd hoe dat helpt bij de voorbereiding op zulke piekperiodes? Lees dan verder!

Voor wie deze trainingen zijn gegeven

GVB richtte zich op drie groepen medewerkers die in actie moeten komen als het misgaat. Allereerst de leden van het crisisteam. Zij zijn verantwoordelijk voor de coördinatie en strategische besluitvorming bij grotere incidenten. Daarnaast de senior handhavers die een rol kunnen krijgen in het CoPI (Commando Plaats Incident) van de regionale crisisorganisatie. En tot slot de seniors van het Centraal Controle Centrum Vervoer (CCV), de spil van het operationele OV-netwerk. Deze medewerkers hebben een belangrijke rol bij het beheersen van incidenten in het Amsterdamse openbaar vervoer. Het is ontzettend belangrijk dat zij dan weten wat zij moeten doen. Zeker in verband met de verwachte drukte de komende tijd. 

Wat de deelnemers hebben geoefend

Hoewel GVB al beschikt over een goed georganiseerde crisisstructuur, was dit bijzondere jaar aanleiding om die specifieke scenario’s opnieuw kritisch te doorlopen. Samen met de directie van GVB selecteerde Scherp in Veiligheid vijf typen incidenten die grote impact kunnen hebben op het openbaar vervoer. Denk bijvoorbeeld aan overcrowding of een digitale verstoring.

GVB en Scherp in Veiligheid hebben deze incidenten uitgewerkt in realistische en confronterende scenario’s, gericht op crisismanagement in het openbaar vervoer. Deze werden verzorgd door onze collega’s en adviseurs Annemiek Zuidema en Richard Kamphuis, beiden ervaren in het trainen van crisisteams. Aan de hand van de scenario’s hebben de deelnemers met elkaar doorleefd wat GVB in dergelijke situaties bedreigt en welke maatregelen er dan getroffen worden.

GVB Tram Amsterdam

De training was net echt! Je leert wat jouw rol is en waar je op moet letten. Ik weet nu nog beter wat ik moet doen als het misgaat.

Deelnemer

Het resultaat van de crisistrainingen

De crisistrainingen zorgden ervoor dat GVB nog beter voorbereid is op mogelijke verstoringen in het OV. Ze hebben geoefend met scenario’s die dicht bij de praktijk liggen. Daardoor weten ze hoe ze snel moeten schakelen, duidelijk moeten communiceren en moeten samenwerken onder druk met andere partijen. GVB staat nu nog steviger in haar schoenen tijdens dit uitzonderlijke jaar voor de wereldstad.

Crisistraining op maat

De samenwerking met GVB laat zien wat het oplevert als je serieus werk maakt van crisisbeheersing. Waarom zijn maatwerktrainingen zo effectief bij het oefenen van incidenten in drukke steden als Amsterdam? Omdat ze gericht zijn op situaties die écht kunnen voorkomen. Ook andere steden of vervoerders kunnen hier hun lessen uit trekken.

Wij staan klaar om ook jouw team(s) te ondersteunen die hun crisismanagement willen optimaliseren. Wil je meer weten over hoe wij jouw organisatie kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Gerelateerde pagina's

GVB Tram Amsterdam
  • Leren & ontwikkelen
  • Crisismanagement
Erik Baas
  • Crisismanagement
  • Leren & ontwikkelen
Crisis Management Plan
  • Evenementen
  • Crisismanagement