Rotterdam The Hague Airport
Foto: RTHA

In het voorjaar van 2024 kreeg Scherp de uitdagende vraag om te ondersteunen bij het actualiseren van het calamiteitenplan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Met ruim 2,2 miljoen passagiers en meer dan 56.000 vluchten per jaar – variërend van commercieel en zakelijk tot hulpdiensten en vlieglessen – is RTHA de derde grootste luchthaven van Nederland. Een opdracht die vraagt om precisie, samenwerking en vooral maatwerk. Lees verder hoe onze collega’s Fleur en Bernd deze klus hebben geklaard en welke waardevolle lessen dit opleverde.

Een luchthaven als stad op zich

“Een luchthaven is eigenlijk niet anders dan een grote stad”, stelde de toenmalige commandant van de luchthavenbrandweer treffend. Met dagelijks duizenden mensen, een eigen politie in de vorm van de Koninklijke Marechaussee en een professioneel brandweerkorps, is de vergelijking snel gemaakt. De luchthavendirecteur en zijn collega’s functioneren daarbij als een soort burgemeester, verantwoordelijk voor het borgen van de openbare orde en veiligheid op en rond de luchthaven.
Calamiteitenbestrijding zit in de haarvaten van de luchthavenmedewerkers: van Duty Managers en Airport Operations Officers tot de On Scene Commander. Door strikte internationale regelgeving vanuit de European Union Aviation Safety Agency (EASA) zijn werkinstructies vastgelegd, worden audits regelmatig uitgevoerd en is de safety awareness van hoog niveau. Toch zagen we bij RTHA hetzelfde gebeuren als in veel gemeenten, veiligheidsregio’s en overheidsdiensten: planvorming veroudert, beheer raakt versnipperd en parallelle plannen ontstaan.

Bernd Jager

Adviseur Veiligheid

06-11456048

Met dagelijks duizenden mensen, een eigen politie in de vorm van de Koninklijke Marechaussee en een professioneel brandweerkorps, is de vergelijking met een stad snel gemaakt. 

Van analyse tot interactie: de aanpak

We begonnen met een grondige analyse van alle bestaande documentatie en spraken met de belangrijkste stakeholders. Op basis van deze inzichten organiseerden we interactieve werksessies om samen met de calamiteitenorganisatie het nieuwe plan op te stellen. Fleur licht toe: “Het nieuwe calamiteitenplan is echt bottom-up ontwikkeld, vanuit de organisatie zelf. De werksessies zorgden voor veel energie en een duidelijke drive om er een succes van te maken.”
Het resultaat is een solide plan met heldere procedures, realistische scenario’s en gedetailleerde taakomschrijvingen voor elke functionaris binnen de calamiteitenorganisatie. Na een interne validatie hebben we het conceptplan ook aangeboden aan de belangrijkste externe partners voor een laatste review.

Van papier naar praktijk

Op 1 december 2024 ging het nieuwe calamiteitenplan officieel ‘live’. De implementatie ondersteunden we met een interactieve e-learning, bedoeld voor zowel de interne calamiteitenorganisatie als voor alle ketenpartners. Bernd vertelt: “De e-learning is enthousiast ontvangen. De combinatie van inhoud en interactie sluit goed aan bij de behoeften van de gebruikers. Het is mooi om te zien dat steeds meer partners interesse tonen; dat is voor ons een groot compliment.”
Overleg RTHA

De volgende stap

Wat nu? Samen met de luchthaven werken we aan een meerjarig ontwikkelplan om de calamiteitenorganisatie continu te laten leren en groeien. Van vakbekwaam worden naar vakbekwaam blijven, met een breed palet aan ontwikkelmogelijkheden. Ons eigen leermanagementsysteem – volledig in RTHA-stijl – speelt hierin een belangrijke rol.

Blijven leren en ontwikkelen

De opdracht voor RTHA laat zien dat het voorbereiden van een calamiteiten- of crisisorganisatie niet alleen bestaat uit het schrijven van een plan of het éénmalig organiseren van een oefening. 
Degelijke preparatie vraagt om:
  • inzicht in risico’s,
  • inzicht in benodigde én beschikbare capaciteiten, 
  • een stevige organisatie- en processtructuur van de responsorganisatie, 
  • een leer- en ontwikkelmethodiek met een continue leerlijn, 
  • vakbekwame crisisfunctionarissen die met passie bijdragen aan de aanpak van incidenten. 
Ook hulp nodig bij het verder ontwikkelen van je crisisorganisatie? Of ben je benieuwd naar onze leer- en ontwikkelmethoden? Neem dan contact op met Bernd of één van de andere collega’s van Scherp.

 

Andere artikelen over leren en ontwikkelen

GGZ Drenthe Hoofdgebouw Denneweg Assen
  • Leren & ontwikkelen
  • Crisismanagement
Erik Baas
  • Crisismanagement
  • Leren & ontwikkelen